Kolme erilaista kertomusta sosialidemokratian paikallisista
vaiheista Jorma Viitanen: Aatetta jaloa ja kulttuurin paloa.
Piirteitä Saarijärven työväenyhdistyksen toiminnasta 1904-2004. Saarijärven
työväenyhdistys ry. Saarijärvi 2004. 352 s. Väinö Saarinen: Oikeus vaikuttamiseen. Sosialidemokratiaa
Uotilassa ja etäämpänäkin. Uotilan
työväenyhdistys. Rauma 2004. 376 s. 50 vuotta sosialidemokraattista järjestötoimintaa Vantaan
Rajakylässä ja Länsimäessä. Toim. Vesa Karvinen. Länsimäki-Rajakylän
sosialidemokraatit ry. Vantaa 2004. 140 s. Viime vuosisadan ensimmäisinä vuosina vauhdittunut
työväenyhdistysten ja niiden alaisten urheiluseurojen, monin paikoin myös
näytelmäseurojen perustaminen on näinä aikoina tiennyt ja edelleen tietää
monien satavuotishistoriaprojektien käynnistymistä. Monet hankkeet ovat myös jo
valmistuneet ja tuottaneet työväenliikkeen historiasta kiinnostuneille enemmän
tai vähemmän muhkeita historiateoksia. Monissa hankkeissa on kirjoittajan rooli
langennut paikallisille, itsekin yhdistyksen riennoissa mukana olleille
vaikuttajille, joita ovat innoittaneet arkistojen aarteille omat muistumat
tapahtumista ja teettäjän luottamus ”omaa miestä” kohtaan. Saarijärveläisen kunnallispoliitikon ja paikallisen
työväenyhdistyksen vaikuttajan Jorma Viitasen teos ”Aatetta jaloa ja kulttuurin
paloa” on kertomus keskisuomalaisen Saarijärven työväenyhdistyksen vaiheista
vuosina 1904-2004. Kirjoittaja on historiantutkimuksen amatööri, mutta
esikuvansa hänelläkin on. Esipuheessaan hän kertoo käyttäneensä paikallisia
tapahtumia taustoittavan ”valtakunnallisen viitekehyksen” laadinnassa apunaan
pääasiassa professori Hannu Soikkasen
ja tohtori Lasse Lehtisen tutkimuksia. Ja muuan väitöskirja tulee
mieleen myös Viitasen oman työn nimestä. Toisaalta hänen teoksensa nimi kuvaa
kirjan sisältöä hyvin, sillä työssä paneudutaan paitsi Saarijärven
työväenyhdistyksen yleisiin vaiheisiin myös runsaasti sen kulttuuritoimintaan,
muun muassa näyttämöharrastukseen. Viitasen noin 350-sivuinen työ jakautuu 18
päälukuun, jotka etenevät pääosin kronologisesti, mutta myös teemoittain.
Ratkaisu ei ota oikein toimiakseen, kokonaisuudesta tulee esityksen rakennetta
ajatellen horjuva. Esimerkiksi sellaiset päälukujen otsikot kuin
”Maailmansotien välinen aika”, ”Näytelmäseura 1919-1944”, ”Piirteitä
toiminnasta maailmansotien välissä”, ”Saarijärven työväen näyttämö 1945-1967”
ja ”Laskua ja nousua 1950-1970-luvuilla” kertovat, mistä on kyse – ensin
mainittu luku käsittelee lähinnä yhdistyksen talon vaiheita ja siihen
liittyneitä taloudellisia asioita ja kolmas tässä mainittu luku organisaatiota,
jäsenmääriä ja hieman toimintaa. Eri aikajaksojen tapahtumia kuvataan osittain
hajotetusti eri yhteyksissä, ja toisaalta osa pääluvuista keskittyy tiettyihin
aihealueisiin osan kertoessa kaikesta mahdollisesta tiettyinä vuosikymmeninä.
Otsikointikaan ei usein auta tietämään, mitä luvuissa tarkkaan ottaen
käsitellään. Useimmat pääluvuista jakautuvat muutamaan alalukuun. Saarijärven työväenyhdistys perustettiin
paikkakunnalle, joka sata vuotta sitten oli luonnollisesti ennen muuta
maataloudesta elantonsa saavan väestön aluetta. Talolliset, torpparit ja
maatyöläiset perheineen muodostivat tasaisesti keskenään jakautuen 75
prosenttia pitäjän asujaimistosta. Teollisuustyöväestöön kuului vain kuutisen
prosenttia asujaimistosta. Työväenyhdistykselle oli näissä oloissa sijansa, ja
tultuaan perustetuksi sen keskuudessa alettiin pian käydä aatteellista keskustelua.
Perustettiin puhujaseura ja koettiin yhteenkuuluvuutta maan nousevaan
työväenliikkeeseen. Pian alkoi myös näyttämöharrastus ja oman talon hankinta.
Viitanen kuljettaa Saarijärven yhdistyksen vaiheita omaan tapaansa rinnan
yleisen kehityksen kanssa. Lukija kokee paikallisen ja yleisen yhteydet.
Lapuanliikkeen vuosista Saarijärven työväenyhdistyksen näkökulmasta hän jää
kuitenkin kaipaamaan lisää. Tältä osin esitys on erittäin suppea, vaikkei pelin
henki toki jää epäselväksi. Oikeistoväki esimerkiksi kutsui työväentaloa
Moskovaksi. Sotavuosien jälkeen Saarijärven työväenyhdistys
kulki sos.dem. puolueen virallisia polkuja pitkin. 1950-luvun lopulla sen
piiristä ei löytynyt ”skogilaisia”, ja puolueen naisjärjestön jouduttua
puolueopposition käsiin Saarijärven naisosasto erosi sos.dem. naisjärjestöstä
ja liittyi uuteen, puolueen virallisella kannalla olleeseen järjestöön.
Kuusikymmenluvun alussa työväenyhdistys oli omalta osaltaan mukana
Honka-rintamassa. Jorma Viitanen on ollut Saarijärven sosialidemokraattisen
työväenliikkeen aktiivivaikuttaja vuosien ajan, ja hänen kaltaistensa toiminnan
miesten ja naisten kertomus on myös hänen kirjansa. Teos on
järjestöpainotteinen ja tuo voimakkaasti esiin yhdistyksen kulttuurityön ja
elämän työväentalolla ja askareet sen piirissä ja hyväksi. Sellaisena esitys
onkin mukaansatempaavaa luettavaa. Olisi kuitenkin toivonut enemmän tarkastelua
myös käytännön poliittisesta työstä kunnalliselämässä. Sen esittely jää
suhteessa muuhun käsittelyyn varsin suppeaksi. Teoksen lopussa ovat
liiteluetteloina muun muassa yhdistyksen johtokunnat sadan vuoden ajalta,
huvitoimikunnat, näyttämötoimikunnat ja jopa yhdistyksen Näyttämön esittämät
näytöskappaleet oheistietoineen. Omanlaisensa, todella erikoisen lukukokemuksen
tarjoaa rehtori, kunnallisneuvos Väinö Saarisen kirjoittama yli 370-sivuinen
esitys Rauman maalaiskunnan työväenyhdistysten, ennen muuta Uotilan
työväenyhdistyksen niin ikään satavuotisista vaiheista. Saarinen, joka itse on
ollut Uotilan työväenyhdistyksen johtopaikoilla vuosikymmenet, toteaa teoksensa
”Oikeus vaikuttamiseen” esipuheessa, että ”kirjan sisältämän laajahkon
aineiston vuoksi sisällysluettelo on yksityiskohtainen, jotta kirja olisi
käytettävissä ’käsikirjan’ kaltaisestikin”. Mielenkiintoisesti ilmaistu. Sisällysluettelohan
vain kertoo kirjan sisällön lukuihin jaettuna. Mutta – kirja todellakin on
jaettu osiin peräti yksityiskohtaisesti. Varsinainen leipätekstiosuus, joka käsittää sivut
15-280 eli 265 sivua, jakautuu 70 (seitsemäänkymmeneen) päälukuun, jotka puolestaan
jakautuvat yhteensä 318 (kolmeensataankahdeksaantoista) alalukuun. Esitys on
niin sirpaleinen, että asiakokonaisuuksien hahmottaminen on käytännössä
mahdotonta. Esimerkiksi alaluku 55.4. otsikolla ”Uotilan terveysaseman
vihkiäiset” on kokonaisuudessaan seuraava: ”Rauman kansanterveystyön
kuntayhtymän rakennuttama terveysasema, joka koulujen oppilaiden lisäksi
palvelee ensisijaisesti Nihattulan, Kollan, Tarvolan, Uotilan ja Äyhön
asukkaita.” (s. 239) Kaikkein lyhin alaluku on kuitenkin alaluku 60.1.
”Johtokunta juhlavuonna 1996”, joka ei sisällä tekstiä lainkaan. Otsikkoa
seuraa välittömästi seuraavan alaluvun 60.2. otsikko ”Musiikkia,
monipuolisesti”. (s. 248) Viereisellä sivulla tosin on valokuva kahdeksasta
henkilöstä, jotka ilmeisesti olivat johtokunnan jäseniä vuonna 1996. Ainakin
joukossa ovat kuvatekstin mukaan puheenjohtaja, teoksen kirjoittaja Väinö
Saarinen, sekä rahastonhoitaja. Tässä yhteydessä on huomautettava, että kirjan
lopusta ei löydy esimerkiksi johtokuntien jäsenistöjä vuosittain. Puheenjohtajat
ja rahastonhoitajat ovat kyllä esillä kuvien kera. On oikein, että tekijä pyrkii yhdistämään
paikalliset tapahtumat laajempiin yhteyksiin, työväenliikkeen ja maan historian
yleisiin vaiheisiin, mutta valitettavasti – ja osittain hajanaistavan
disposition vaikutuksesta – vierailut valtakunnallisen historian puolella eivät
aina kunnolla yhdenny paikalliseen tarkasteluun. Yleisten tapahtumien
tarkastelu jää irrallisen esittelyn asteelle. Lisäksi vierailut yleisen
historian puolelle eivät ole linjassa keskenään. Esimerkiksi siinä missä tekijä
kuvaa sos.dem. puolueen nousua sisällissodan jälkeen ja 1920-luvun poliittista
kehitystä Tannerin hallitukseen asti sivujen 62-65 kahdessa omassa pääluvussaan
ja niiden yhdeksässä alaluvussa, hän käsittelee lapuanliikkeen ajat pelkkinä
alalukuina Oikeistovoimien paineessa -nimisessä luvussa (s. 78-83) , joka
toisaalta pitää sisällään myös kuvauksen Uotilan yhdistyksen laulavista
kisälleistä ja näytelmäryhmästä. Esitystapa on valitettavasti niin sirpaleinen, ja
kirjoittajan tyyli käsitellä sekaisin työväenliikkeen yleisen historian, maamme
poliittisen historian ja tutkimansa paikallisen toiminnan vaiheita siinä määrin lukijan mieltä tekstin äärellä
hajottava, että esityksen käyttö käsikirjana tekijän ajatusten mukaisesti on
sekin vaikeaa. Rauman seudun työväenyhdistysten toiminnasta ei saa
minkäänlaista harmonista ja kokoavaa kuvaa yhdellä eikä kahdellakaan
lukemisella. Pienistä palasista lukija voi toki sellaisen rakentaa kynä ja
vihko käsillä muistiinpanoja tehden ja itse asioita yhdistellen, mutta kyseisen
tehtävän antaminen lukijalle ei liene ollut tämänkään kirjan teettäjien
tarkoituksena. Järjestöllisen kuvauksen osuus on sitä paitsi tässäkin työssä
liiaksi korostunut käytännön poliittisen työn tarkastelun kustannuksella. On selvää, että harrastelijahistorioitsijalta ei voi
edellyttää samanlaista tutkijanotetta kuin yliopistokoulutetuilta
historiankirjoituksen ammattilaisilta, mutta tässä yhteydessä on pakko sanoa,
että Väinö Saarinen on – ilmeisimmin liian lähellä tapahtumien kulkuja olleena
– hajottanut Uotilan ja naapurustojen työväenyhdistysten vaiheet niin pieniksi
episodeiksi, että ainakin ulkopuolinen lukija on esityksen kanssa helisemässä.
Kirjoittajalla on kiistatta paljon tietoa tarjottavanaan ja myös kiintoisia
mielipiteitä ja tulkintoja tapahtumien vuosta, mutta teoksen myönteiset
ainekset hautautuvat ”yksityiskohtaisen sisällysluettelon” alle. Selville käy joka tapauksessa, että Raumankin
suunnalla sosialidemokraattinen työväenliike on omissa puitteissaan kokenut
samat suuret, eri tavoin maan yleiseen kehitykseen liittyneet tapahtumankulut
kuin työväenliikkeen paikalliset voimat muuallakin. Samalla on tehty työtä niin
kunnallispolitiikan kuin työväenkulttuurinkin saralla. Kahta edellä esiteltyä huomattavasti suppeampi on
Vesa Karvisen toimittama Vantaan itäisimpien kaupunginosien Rajakylän ja
Länsimäen sosialidemokraattisen toiminnan 50-vuotishistoriikki. Vaikka tämäkin
esitys on 140 sivustaan huolimatta jaettu peräti 16 lukuun, joista monet olisi
voinut yhdistää esityksen jäntevöittämiseksi, kyse on kuitenkin edellisiä
selvästi harmonisemmasta työstä. Silloisen Helsingin maalaiskunnan itäisimpien
kylien kasvu viidessä vuosikymmenessä pääkaupunkiseutuun kuuluvan Vantaan
kaupungin urbaaneiksi kaupunginosiksi tulee kirjasen sivuilta hyvin esiin,
samoin sosialidemokraattisen paikallistoiminnan merkitys kehityksen kulussa.
Kunnallispolitiikkaa on tehty ja monet eri kysymykset, joihin paikallinen
puolueväki kunnan sosialidemokraattien rintamassa pyrki vaikuttamaan, ovat
työssä helppolukuisesti esillä olipa sitten kyse vaikkapa koulu- tai
liikenneasioista. Myös vuokralaistoiminta, nuorisotyö ja monet muut yhdistysten
riennot puutarhapalstojen viljelyä myöten nousevat selkeästi esiin. Näyttää tällä kertaa – sekä tässä että toisessa arvostelussani – käsittelemieni
teosten valossa siltä, että harrastelijahistorioitsijoiden laatimien esitysten
suurin ongelma on töiden vähemmän toimiva rakenne. Toimivan disposition
laadinta ei näytä onnistuvan. Silti käsitellyt työt kertovat toisaalta myös
tunnollisesta paneutumisesta aiheeseen, pyrkimyksestä tuoda esiin oleelliset
tapahtumat ja myös pohtia tekijöitä niiden taustalla. Hankalan esillepanon
myötä lukijan on kuitenkin näiden töiden äärellä vaikea saada selkeää hahmoa
tapahtumakuluille. Kiintoisaa kuvausta on kuitenkin paljon tarjolla, ja sehän
on monille lukijoille töiden varsinaisessa kohderyhmässä, oma väen piirissä,
aivan kylliksi. Erkki Vasara poliittisen historian dosentti, Helsingin yliopisto |